Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Řešíte problém? Jak na to?
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Pánové,

inspirován dotazem od Němce, jsem si dovolil založit tohle vlákno, protože přece jen, motor na Emce je trochu něco jiného. Je to motor, který je stavěn na starý typ olejů, tj. ty které umožní usazování nečistot v motoru. S moderním olejem, který má nečistoty rozpouštět a odplavit, aby se zachytily ve filtru je problém, protože Emka žádnej olejovej filtr nemá.
Podle mého názoru jsou v podstatě tři možnosti jak to řešit:
1. Používat oleje pro veterány, které mají vlastnosti jako staré oleje, tj. umožní usazování nečistot. Ty se pak částečně odplaví použitím výplachového oleje mezi výměnami. Nevýhoda je cena těchto olejů a složitější dostupnost.
2. Předělat motor na olejovej filtr. Na Emce jsem to ještě neviděl a některé starší stroje jsou tak předělané.
3. Používat normální olej a často měnit, aby nečistoty s olejem stále nekolovaly v motoru.

Zajímala by mě vaše praxe a zkušenosti, tj. jak často měníte olej, jaký a jakou máte spotřebu oleje. Já dřív používal M6A nebo M6AD a pravej válec se mi pořád přidíral. Zkoušel jsem i zdrsnění pístu pro udržení olejového filmu, ale nepomáhalo. Pak jsem přešel na M8AD a jsem spokojen. Olej jsem měnil po cca 800km, teď jsem to zkrátil na 500km a budu se toho dál držet. Při výměně používám výplachový olej. Do benzínu přidávám aditiva (pokud neseženu speciál) a na nádrž přidám jedno sítko oleje do dvoutaktů TS pro horní mazání.
Don't give in without the fight!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od host »

Nezkoušel jste někdo tenhle olej? Mělo by to být "áčko", tedy bez detergentů, rozpouštějících usazeniny, a viskozita velká. Až budu mít opravenou kliku, asi vyzkouším.
http://oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1912
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1123
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od Michal »

Detergenty vadí motorům, které jsou plné nečistot usazených léty provozu na olej bez detergentů. Tedy hlavně staré traktory. Hromadné rozpuštění bordelu může způsobit ucpání mazacího kanálku a zadření tlakově mazaného ložiska tedy šály. Tyto stroje ale nic takového nemají. Kromě toho málo kdo má motor plný usazenin, protože ho každý někdy rozebíral a při té příležitosti vyčistil.
Olej M8AD se mi velmi osvědčil do Dněpra a to jak do motoru s filtrem, tak do motoru s odstředivkou místo filtru.
Dobrý olej nečistoty pohltí, při výměně je pak vypustíte spolu s olejem. Z nekvalitního oleje vám ve vaně zůstane olejové bahno. Filtr s tím nemá moc co dělat, ten chrání motor před hrubými nečistotami, jako jsou kovové šupinky, které olej unáší bez ohledu na detergenty. Naprostá většina špíny v oleji jsou saze z výfukových plynů unikajících do motoru kolem pístních kroužků a ventilových vodítek (děr v případě M72, K750).
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od serpico-3 »

Já jezdím na M6A a nevidím jediný problém, používám jej 10 let, motor mi nekouří, olej motor nežere/písty jsem předělal na kroužky z expandérem/.Jak je tady psáno, použít olej s Detergentem/AD/ je riziko, že se motor zadře, protože nánosy jsou i uvnitř kanálů..I když budu generálkovat válečný motor /BMW/ neodvážím se tam "moderní" olej dát. Když musel stačit tehdy a dojeli s ním k Moskvě, tak musí stačit i tady, při cestách okolo kostela.. :)
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 258
Registrován: 20 led 2011, 17:30
Bydliště: Nový Hradec Králové

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od Ivo »

S emkou i s uralem bylo vždy ježděno na denicol 20w-50 a nikdy s tím nebyl problém. emka s tím najela okolo 30tis km a bez sebemenšího náznaku problému.
Ural Ranger 750
M-72-je a bude ;)
Bylo: K-750, Dněpr- MT13,Mt-16,MT-11,Ural 650 solo,Ural M66
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Dovolím si zde shrnout své téměř patnáctileté zkušenosti s mazáním motoru bez filtru.
Provozované stroje-Zundapp KS 600,Zundapp KS750,BMW R75,K 750,MV 750,M 72.
Do všech používám zásadně český olej M8AD(tuším 15w50).Výměnu provádím po 2000 km.Olej vždy kupuji stáčený do kanystru,musím odebrat vždy alespoň 10l.Cena za 1l je asi 35 kč.Pokud je již motor v trochu horším stavu,a má vyšší spotřebu oleje(viditelně kouří),přidám do oleje přípravek(taková konzerva,je v ní cosi jako med)na zvýšení viskozity-
zahuštění oleje.Jedno balení přípravku vyjde na tři výměny oleje.Původní staré oleje byly totiž viskoznější než ty dnešní,ještě ve Světě motorů v padesátých letech doporučují pro tyto motocykly olej M12.
Do výpustné zátky vždy implantuji(i v převodovce a zadním reduktoru)tyčkový magnet,ten zachytí ocelový otěr,ten je nejtvrdší a nejškodlivější.
Jezdím v zimě i vlétě,mnohdy s naloženou moto ve vedrech a v kopcích(Šumava),nikdy žádný problém s mazáním.
Při případné demontáži je motor vždy čistý,žádný kal.Při výměně neproplachuji.
Do benzinu přidávám( asi 1 deci na nádrž)syntetický olej pro dvoutakty,zlepší to mazání,třeba i šoupátek v karburátorech.Přísadu - náhražku olova nedávám,vždyť tetraethyl olova se začal přidávat kvůli zvýšení oktanového čísla až koncem padesátých let.Do té doby žádné olovo v benzinu nebylo.
Dle mého názoru jso unějaké drahé,značkové nebo speciální oleje zbytečné,jejich vlastnosti se stejně v motoru nevyužijí.
Důležitá je pravidelná a včasná výměna.
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od hipik634-750 »

to olovo je kuli ochrane ventilovych sedel, nebo se mýlím ?
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
bert
Příspěvky: 63
Registrován: 28 bře 2011, 17:06
Bydliště: Jižní Morava

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od bert »

KOVROVEC5: Můžu se zeptat jaký přesně přípravek na zvýšení viskozity používáš?
K-750M
stavba M72
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od hipik634-750 »

resili jste i degradaci paliva? benzin 95 by mohl jit nejak snadno degradovat na 80, ne ?
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od serpico-3 »

Taky mě zaráží, že bez olova někdo úspěšně jezdí..Když u nás u pumpy byl slovenský special tak jsem jezdil bez přidávání přisady olova, neboť jsem věděl, že Slovnaft má nějakou patentovanou přísadu, kterou přidávali přímo do paliva..Ale dnes musím přidávat , protože naše bezolov. benziny/bohužel už není normal ani special / nic takového nemají..Hlavně litinové hlavy M 72 apod. se bez toho neobejdou...Stačí sledovat /dnes už málo/ škodvky s litinovou hlavou, kteří jezdí na plyn a to i bez krátkodobého přepnutí na benzin, jak jeiich ventily zalézají do hlavy.. ;) .
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Tak ještě k mazání - interval výměny - M 72 origo příručka z roku 1954 uvádí 1000 km,origo příručka Zundapp rok 1939
udává 2000 km.Německou příručku na BMW R71 nemám.
Já myslím že dnes odpovídá spíš těch 2000 km,1000 km u emky je spíš kvůlki nízké kvalitě tehdejšího oleje v SSSR.
V praxi postupuji tak,že těch 2000 km dodržuji když jsou najety při dlouhých jízdách v létě.
Olej je totiž nejvíce znehodnocován při startu a při zahřívání motoru,to se spaluje bohatá směs,benzin proniká do oleje a podobně.
Pokud je tedy moto jen v občasném provozu,měním olej každý rok i když ba tam bylo třeba jen 300 km.
Přísada co používám na zvýšení viskozity je od americké firmy Cyclo,jmenuje se to Premium oil treatment helps engines run smoother and quieter,je to taková modrá konzerva 443 mililitrů.
Obsah je velice hustý,tak ho nejprve nahřeju,rozmíchám v 2 l nahřátého oleje a pak vše rozmíchám v dalších pěti litrech oleje,olej pak používám jako běžný olej.Cena plechovky je 130 kč,kupuji běžně v autodílech.
Samozřejmě to nazachrání vyběhaný motor,ale u motoru co má zvýšenou spotřebu oleje je to výrazně znát,pozná se to i na výkonu.Takový motor ještě lze dál provozovat hezkých pár tisíc km bez nutnosti generálky,která někdy zbůsobí i dost starostí u motoru který jinak běhal ještě bezvadně.
Jediný problém může nastat když je moto odstavená na mrazu,olej potom hodně zhoustne a start jde dost ztuha.
KOVROVEC5
Příspěvky: 107
Registrován: 04 čer 2012, 11:12

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od KOVROVEC5 »

Ještě k olovu v benzinu - olovo(správně tetraethyl olova)se začal přidávat do benzinu zhruba koncem padesátých let a to za účelem ne ochrany ventilů,ale pro zvýšení oktanového čísla,v té době totiž vývoj motorů směřoval ke zvyšování kompresního poměru a tehdejí benziny s oktanovým číslem kolem 70 přestávaly stačit,tyto motory s ním klepaly a musely být nastaveny s minimálním předstihem,při tom samozřejmě klesal výkon a zvyšovala se spotřeba.
Emka je konstruována na benzin s oktanovým číslem 66.Behzin za války(Německo) byl ještě horší,vyráběli ho(Hlavně od roku 1943)z uhlí,o.č. bylo tak kolem 50 a zvyšovali ho přídavkem lihu,aby bylo alespoň 60.
Žádné olovo nebylo.Je to vidět i na návodech k autům a motorkám z padesátých let,kde výslovně varují před jedovatostí ethylisovaného benzinu který se nově objevuje v prodeji .
V pozdější době se dokonce ve světě motorů objevují případy,kdy dochází k podpálení ventilů u tehdy ještě hodně provozovaných předválečných vozidel,a to právě usazováním olověných sloučenin z benzinu!
Podle mne tedy potom zvolili materiály tak,aby k tomu nedocházelo,naopak tyto konstrukce olovo vyžadují.Naše stroje ale patří konstrukčně do doby kdy se olovo nepoužívalo.
Samozřejmě je každého věc zda aditivum použije nebo ne,uškodit rozhodně nemůže.
Já ho nepoužíval u žádných strojů co jsem měl,žádné problémy nebyly.Když byl k dostání special tak jsem ho samozřejmě tankoval,ale u některých pump už není hodně dlouho,bral jsem natural a nic neřešil.
serpico-3
Příspěvky: 454
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Oleje a mazání motorů bez filtru (M-72, K-750)

Nový příspěvek od serpico-3 »

Nevím jakou jinou litinu měla š 1000mb než M 72, ale pár hlav jsem zahodil, protože ventily zalézaly do hlavy..Já se nedvažuji jezdit bez toho už jen proto když ten hnusný natural musím tankovat..Kdo měl ruce od dřívějšího olovnatého benzinu a dnes se musí máchat v tomhle, pochopí..Tohle už prostě nevoní..Ale samozřejmě je to každého věc, ale po zfrézování starého sedla a odstranění olověného povlaku bych si nedovolil tam dát samotný natural.. :)
Odpovědět